Noce tropikalne i miejskie wyspy cieplne? Czy to nas dotyczy?

Noce tropikalne i miejskie wyspy ciepła… O tym będziemy mówić w najbliższym tygodniu. Myślę, że wybór tematyki jest dość oczywisty 😉

Opowiem Wam co to jest, dlaczego są niekorzystne, jak się chronić i czym nam mogą grozić.

Wiecie, co to jest noc tropikalna?
Tym mianem określamy noc podczas której temperatura powietrza w żadnym momencie nie spada poniżej 20 stopni Celsjusza.
Czy to dotyczy obszaru Polski? Przecież nie mieszkamy w tropikach?
Niestety, w ostatnich latach okazuje się, że owszem.
A co to są wspomniane wczoraj przeze mnie miejskie wyspy ciepła? UHI- Urban Heat Islands to zjawisko, gdy obszary miejskie są cieplejsze niż otaczające je obszary podmiejskie i wiejskie. Dzieje się tak między innymi dlatego, że są to asfaltowo – betonowe powierzchnie z ograniczoną możliwością przepływu mas powietrza. Nagrzewają się one łatwiej niż tereny naturalne i wolniej oddają energię. Najbardziej bezpośredni wpływ wysp ciepła na zdrowie wynika z kumulacji wysokiej temperatury, szczególnie podczas fal upałów. Natomiast w chłodniejszych porach roku to zjawisko może być czasem korzystne, ponieważ ciepło jest wtedy pożądane.

W jaki sposób miejskie wyspy ciepła i tropikalne noce nam zagrażają?

Poprzez nadmierne oddziaływania wysokiej temperatury i brak możliwości efektywnego schłodzenia organizmu.
Zmiana klimatu, postępująca urbanizacja i starzejąca się populacja w dużej części świata zwiększają ryzyko dla zdrowia związane z tymi zjawiskami.
Wykazano zwiększone ryzyko zdrowotne w populacjach miejskich w porównaniu z wiejskimi lub podmiejskimi w czasie upałów oraz nieproporcjonalny wpływ na bardziej wrażliwe grupy.
Wysokie temperatury otoczenia wiążą się z ostrym wzrostem ryzyka zgonu. Szczególnie groźne są upalne dni, po których następują gorące noce. Są one bardziej niebezpieczne niż gorące dni, po których następowały chłodne noce.
Ponieważ zjawisko jest powszechne, badania na ten temat prowadzono między innymi w Hiszpanii, Francji, Cyprze, Czechach, Portugalii, Korei Południowej i Chinach.
Ustalono, że temperaturą progową, powyżej której wzrasta śmiertelność jest 30,5 stopnia Celsjusza.

Kto jest szczególnie narażony? Jakie czynniki zwiększają ryzyko?

  • starszy wiek (>75 roku życia)
  • płeć żeńska
  • osoby samotne lub w domu opieki
  • przewlekłe schorzenia (choroby układu krążenia, cukrzyca, niewydolność oddechowa lub nerkowa, choroba Parkinsona lub ciężka choroba psychiczna)
  • leki, które potencjalnie wpływają na czynność nerek, zdolność organizmu do pocenia się, termoregulację czy równowagę elektrolitową
  • nieumiejętność przystosowania się do zachowania chłodu (choroba Alzheimera, niepełnosprawność, osoby leżące, nadużywanie alkoholu, niemowlęta i bardzo małe dzieci
  • czynniki środowiskowe ( mieszkanie na najwyższym piętrze, bezdomność, zajęcia lub praca w gorących miejscach lub na zewnątrz, duży wysiłek fizyczny)

Czym nam grożą i jak chronić się przed konsekwencjami nocy tropikalnych. Jak zapobiegać negatywnemu wpływowi miejskich wysp ciepła na zdrowie?

Czym grożą noce tropikalne?

  • przewlekłym niedokrwieniem mózgu
  • udarem mózgu
  • odwodnieniem
  • zgonem
  • zaburzeniami elektrolitowymi
  • nasileniem chorób istniejących
  • brakiem regeneracji w porach nocnych
  • problemami ze snem
  • zmęczeniem
  • zaburzeniami koncentracji

Jak zapobiegać niekorzystnym efektom upałów i nocy tropikalnych?

  • zadbaj o właściwe nawodnienie (wspominałam o tym w ostatniej poradzie)
  • dobierz strój i obuwie do pogody- nie przegrzewaj się w ciągu dnia, ubranie i obuwie niech będzie luźne, wygodne, przewiewne i z naturalnych materiałów
  • sprawunki i niezbędne sprawy załatwiaj w miarę możliwości gdy temperatury są niższe w ciągu dnia, lub wybieraj klimatyzowane miejsca (np. na zakupy spożywcze zamiast na bazarek w środku dnia wybierz się po południu lub wieczorem do chłodnego marketu)
  • gdy musisz przebywać na słońcu, chroń głowę- jest mnóstwo stylowych nakryć głowy do wyboru 😉
  • jeśli poruszasz się autem, staraj się parkować je w zacienionych miejscach
  • przed snem weź chłodny prysznic
  • zainwestuj w wiatrak lub klimatyzację
  • rozwieś w oknach mokre prześcieradła
  • zasłaniaj okna po nasłonecznionej stronie budynku, najlepsze są zewnętrzne okiennice oraz folia odblaskowa, ostatecznie użyj rolet lub standardowych zasłon
  • śpij w bardzo skąpym ubraniu lub zupełnie bez
  • do snu wybieraj najchłodniejsze pomieszczeniu w domu

Dbaj o siebie!

.

.

.

..

.

..

.

.

.

..

.

.

.

.

..

IMGW.pl

https://academic.oup.com/jpubhealth/article/31/1/119/1588025

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33935136/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33195962/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32998212/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28695487/

https://journals.lww.com/environepidem/Fulltext/2019/10001/Is__tropical_night__an_effective_Heat_Health.620.aspx

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28852883/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25930213/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19777268/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17578564/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12931347/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18194962/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19219085/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15461048/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15913051/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33935136/

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.