Nieprawdziwe informacje w programie edukacyjnym TVP

Z przerażeniem obejrzałam fragment wczorajszej telewizji edukacyjnej w TVP, mającej wspomóc edukację szkolną dzieci i młodzieży w czasach pandemii, a traktujący o układzie endokrynnym.

Z przykrością stwierdzam, że znalazłam tam nieprawdziwe, a wręcz bzdurne informacje. Jeśli ktoś z Was lub Waszych dzieci oglądał ten program – TVP Rozrywka – biologia lekcja 1 dla klasy 7 – hormony, to śpieszę sprostować, że:

 

  • “Cukrzyca typu pierwszego występuje u osób do 13 roku życia” – nieprawda, dotyczy osób w każdym wieku
  • Cukrzyca nie pojawia się z powodu upośledzenia funkcji śledziony, wbrew sugestii prelegentki
  • “Jeżeli trzustka produkuje za dużo insuliny, to jest problem z cukrem, a jeśli za mało, to mamy cukrzycę”- ratunku!!!
  • Nauczycielka użyła sformułowania “dwie typy cukrzycy”- jeśli już to “dwa typy”. Ponadto tych typów jest więcej, choć może chodziło jej o uproszczenie dla dzieci.
  • Tarczyca produkuje tyroksynę i odpowiada tylko za nasz metabolizm- produkuje nie tylko tyroksynę i nie odpowiada wyłącznie za metabolizm
  • “Nadnercza są trochę poniżej tarczycy”- bardzo nieprecyzyjne, ponadto produkują więcej niż tylko dwa hormony
  • Wymieniono tylko jedną funkcję kortyzolu, że wpływa na “przemianę cukrów”. Znacznie za mało- kortyzol jest hormonem niezbędnym człowiekowi do życia, a udział w gospodarce węglowodanowej to nie jest jego ani jedyna ani najważniejsza funkcja
  • Padło stwierdzenie, że insulina “zajmuje się tworzeniem cukru”- to absolutnie nie jest prawda
  • W kwestii jajników wymieniono jedynie progesteron, a przecież olbrzymią funkcję w organizmie kobiet pełnią estrogeny, o których tutaj zapomniano, tak samo jak o androgenach
  • Cyt.: “Jeśli któryś z hormonów nie funkcjonuje prawidłowo..”- tu chyba chodziło o funkcję gruczołu a nie hormonu?
  • Z wypowiedzi wykładowcy wydaje się, że przysadka produkuje tylko i wyłącznie hormon wzrostu i potrzebne jest tylko w okresie wzrastania- to jakieś pomówienie 😉
  • W ogóle nie wykazano mechanizmu wzajemnego oddziaływania gruczołów na siebie, czyli tzw. osi hormonalnej, co jest absolutną podstawą zrozumienia układu hormonalnego.

Generalnie, okropny jest język całej tej wypowiedzi. Sformułowania, które są używane nie nadają się w ogóle na wykład o układzie endokrynnym. Na przykład “wypuszczają do krwi”, “nadczynność działania takiego organizmu” , “tracimy wagę” , organizm się zdemobilizuje” “bardzo źle działa na nasz organizm w środku” i tym podobne. To, co wymieniłam powyżej, to tylko te “grubsze” sprawy.

Widać, że program był przygotowany “na szybko” i jak najtańszym sumptem. Rozumiem, że przy czymś takim można mieć tremę i się przejęzyczać. Jednak po programie telewizyjnym mamy prawo oczekiwać lepszej jakości przekazu i przynajmniej jakiejś wstępnej korekty. Istnieje przecież coś takiego jak montaż i powtórka. Proszę, żebyście nie uznali tego postu za hejt, bo nie chcę tu nikogo piętnować. Nie mogę jednak przejść obojętnie koło czegoś takiego, ponieważ chodzi tu o edukację naszych dzieci, zaś ilość błędów tu popełniona przekracza granice zwykłej pomyłki.

Sugeruję zatem uważać na te “programy edukacyjne” bo widać, że są one niedopracowane.  Zwracajcie uwagę jak uczone są Wasze dzieci. Mam nadzieje, że w przyszłości realizatorzy dołożą więcej starań by programy te zawierały wyłącznie prawidłowe treści i postawią na jakość.

 

 

 

Zrecenzowany program znajdziecie tutaj:

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,biologia-31032020-lekcja-1,47332368

1 Komentarz
  1. Pani Magdo, niestety ale wszystkie lekcje TVP zawierają błędy merytoryczne. Angielski, matematyka… – cały internet śmieje się z lekcji TVP i gratuluje genialnie zainwestowanych 2 mld pln. Ja uważam że jest to tylko i wyłącznie celowe i polityczne działanie rzadu – społeczeństwo skupi się na wyłapywaniu błędów, tworzeniu memów… a rząd będzie mógł dalej bezkarnie łamać konstytucję. Ja cię kłamię, a Ty śpisz …

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.