Bądźmy w kontakcie! Zapisz się i poczytaj :)

Uwaga! Facebook losowo ogranicza dostęp swoim użytkownikom. Oznacza to, że nie każdy opublikowany przeze mnie post trafi do Ciebie... Proponuję: zapisz się do newslettera! Dołącz do team'u u doktor Magdy by otrzymywać ciekawe informacje i powiadomienia z bloga. Nie będę zawracać Ci głowy innymi sprawami ;)
Dodatkowo otrzymujesz kod zniżkowy na planer matkiprawnik!
Email address
Secure and Spam free...

IG indeks glikemiczny. co to jest i z czym to jeść?

Odczuwasz głód zaraz po zjedzeniu, robi Ci się słabo, masz chęć na słodycze lub pojawia się senność, potliwość, drżenie rąk. Poznaj IG.

Mówią Ci coś nazwy: Dieta South Beach, czy Montignac? Są to diety, które opierają się właśnie na IG czyli indeksie glikemicznym.

W uproszczeniu- IG jest to wartość do jakiej wzrośnie Ci cukier we krwi po spożyciu danego produktu. Im wyższy indeks, tym większy skok stężenia glukozy we krwi po spożyciu danej potrawy i co za tym idzie, również wzrost stężenia insuliny. Konsekwencją dużego i szybkiego wzrostu glikemii (stężenia cukru we krwi) jest niestety jego równie szybki spadek ( i znowu odczuwasz głód, albo robi Ci się słabo, masz chęć na słodycze lub pojawia się senność, potliwość, drżenie rąk). Potrawy o niskim IG mają odwrotne działanie- powodują powolny wzrost stężenia cukru we krwi, następnie jego powolny spadek. Nie wywołują też hiperinsulinemii (nadmiernego wzrostu stężenia insuliny). Jest to korzystne dla każdego, a szczególnie dla osób odchudzających się lub z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej (cukrzyca, stan przedcukrzycowy, hipoglikemia reaktywna).

Ważne jest wiedzieć, że IG może podlegać zmianom. Możesz na niego wpływać. Oczywiście, pewne czynniki są niezmienne, ale:
– dojrzałe owoce będą mieć wyższe IG
– produkty przetworzone (smażenie, gotowanie itp.) mają wyższe IG
– makaron al dente ma niższy indeks niż ugotowany na miękko
– surowe warzywo ma niższy IG niż przetworzone (gotowane, pieczone)
– dołączenie do posiłku produktów z niskim IG obniża jego całkowite IG
– tłuszcz i białko nie mają IG, bo nie mają cukru, czyli, w uproszczeniu, ich dodanie powinno obniżać IG

Indeksu glikemicznego nie należy jednak utożsamiać z kalorycznością potrawy, gdyż to zupełnie inne pojęcie. Produkty z białkiem i tłuszczem będą miały niższy IG ale kaloryczność mogą mieć wyższą. Na przykład awokado ma około 140 kcal (czyli dość dużo, bo jest tłuste), ale za to bardzo niski IG (10).

Jeśli masz objawy takie jak słabość, senność po jedzeniu, apetyt na słodycze, a gdy długo nie jesz, pojawia się potliwość i drżenie rąk? Może warto sprawdzić glukozę i insulinę? Jeśli będą jakieś odchylenia, trzeba pomyśleć o specjalnej diecie.

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się i poczytaj :)

Uwaga! Facebook losowo ogranicza dostęp swoim użytkownikom. Oznacza to, że nie każdy opublikowany przeze mnie post trafi do Ciebie... Proponuję: zapisz się do newslettera! Dołącz do team'u u doktor Magdy by otrzymywać ciekawe informacje i powiadomienia z bloga. Nie będę zawracać Ci głowy innymi sprawami ;)
Dodatkowo otrzymujesz kod zniżkowy na planer matkiprawnik!
Email address
Secure and Spam free...